Kategorie
Uncategorized

Wirtualny asystent – kto to jest?

W ostatnich czasach coraz częściej można usłyszeć hasło wirtualny asystent w kontekście stanowiska pracy. Wciąż mało osób jednak wie, jakie obowiązki ma taka osoba. Co to jest wirtualny asystent i czym się zajmuje? Czy każdy może zostać wirtualnym asystentem? Jakie kompetencje powinna posiadać dana osoba? Na te pytania odpowie poniższy artykuł.

Wirtualny asystent – co to za osoba?

Co to jest wirtualny asystent? Pracę wirtualnego asystenta można porównać do stanowiska asystentki lub asystenta biurowego. Jedną z kluczowych rzeczy, którą różnią się te dwa zawody, jest to, że asystent biurowy pracuje w biurze i rzadko, jeśli w ogóle, wykonuje swoje obowiązki poza miejscem pracy. Dla asystenta wirtualnego miejsce pracy nie jest istotne. Może on pracować z każdego miejsca, jeżeli tylko ma łącze internetowe. Czasami spotyka się z pracodawcą offline, jeżeli zachodzi tak potrzeba, ale w dużej mierze pracuje online. To, czy pracuje w domu, w kawiarni, czy w parku nie ma większego znaczenia, jeżeli tylko jest w stanie w danym miejscu wykonać swoje obowiązki. 

Wirtualny asystent – co to za praca?

Do obowiązków wirtualnego asystenta należy zazwyczaj organizowanie pracy biurowej. Pomaga on w wykonywaniu codziennych zadań, które zleci mu przedsiębiorca, u którego znajdzie zatrudnienie. Taka osoba powinna szybko się uczyć i wdrażać w nowe obowiązki, gdyż nie każda praca polega na tym samym. Wszystko zależy od konkretnego pracodawcy. Niektórzy asystenci specjalizują się w wybranych tematach i to właśnie w tych obszarach realizują się i oferują swoje usługi. Wirtualny asystent może zostać zatrudniony w kilku wariantach. Może to być praca na jedno zlecenie, ale także na dłużej. Zazwyczaj asystenci prowadzą działalność gospodarczą albo są zatrudnieni na określone zlecenia. Zdarza się jednak, że pracują również na umowę o pracę. 

Jakie umiejętności powinien posiadać wirtualny asystent?

Wirtualny asystent powinien być przede wszystkim komunikatywny. Musi umieć porozumieć się z różnymi typami ludzi, zarówno pracodawców, jak i klientów. Powinien być opanowany i potrafić rozwiązywać wyzwania, które pojawiają się w codziennej pracy. Wirtualny asystent powinien być nastawiony na realizację celów oraz być zorganizowany. Często wybrane projekty trzeba wykonać w określonym czasie. Może to być dość krótki termin, więc organizacja pracy własnej jak najbardziej jest konieczna.

Do tego dobrze, jeśli wirtualny asystent jest obowiązkowy i poukładany. Najlepiej tak jak w większości prac, jeśli jest dyskretny, gdy chodzi o sprawy pracodawcy. Wirtualny asystent powinien ciągle się rozwijać, uczyć nowych programów i języków obcych, jeśli chce mieć więcej możliwości pracy. Najlepiej jeśli jest kreatywny i otwarty na nowe możliwości. Jeśli chodzi o kompetencje twarde dobrze, jeśli osoba pracująca lub chcąca podjąć się pracy na stanowisku wirtualnego asystenta ma opanowane na wysokim poziomie takie programy, jak Word, Excel, czy PowerPoint. Dobrze też jeśli zna WordPressa i potrafi pisać różnego typu teksty. 

Jakie są korzyści z posiadania wirtualnego asystenta?

Zatrudnienie wirtualnego asystenta wiąże się z kilkoma korzyściami dla pracodawcy. Co do nich należy? Wirtualni asystenci zazwyczaj prowadzą działalność gospodarczą, więc rozliczenie z takim pracownikiem polega na wystawieniu faktury. Pracodawca oszczędza środki na wyposażenie przestrzeni biurowej dla nowego pracownika, gdyż asystent online posiada własny sprzęt i własne stanowisko pracy. Pracodawca płaci takiemu pracownikowi jedynie za konkretne wyniki pracy. Przy zatrudnieniu wirtualnego asystenta pracodawca nie musi posiadać wiedzy na temat różnych programów, które są potrzebne, żeby dobrze prowadzić firmę. Wirtualny asystent zrobi to za niego.

Wirtualni asystenci często potrafią prowadzić kanały na Youtube, obsługują media społecznościowe klientów, piszą newslettery, tworzą blogi i strony internetowe, a także piszą na nich teksty. Niekiedy pomagają tworzyć podcasty, a także biorą udział w procesach promocji i sprzedaży. Przygotowują także kursy online i webinary. W związku z tym, że wirtualny asystent często dostaje zlecenia od nowych klientów i ciągle rozwija swoje kompetencje, zatrudnienie go będzie na pewno korzystne dla większości pracodawców.